Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Özosnel

"Zij die niet in magie geloven, zullen het nooit vinden."

De wereld verandert razendsnel; de eerste regel uit het introductiefilmpje van ons adviesbureau. Bijna 20 jaar geleden begonnen we ons verhaal; met twee bureaus; daarop twee HP desktop PC’s draaiend op Windows98; een printer en…. een fax. Voor de jonge lezers: een fax was een magisch apparaat dat papier kon teleporteren. Vol verwachting klopte ons hart, elke keer als het apparaat begon te piepen. Was het dit keer wél een opdrachtbevestiging? Of toch weer junk-fax. Dat was spam, maar dan analoog. Alleen had zo’n fax geen adblocker of mapje ongewenste mail. Je moest het handmatig in de prullenbak gooien; zo’n mand onder het bureau, wel te verstaan.

Wat kan er veel veranderen in twee decennia. Ook bij ons op kantoor. Veel van onze collega’s hebben nog nooit een fax gezien of gehoord. Wat gebleven is, is de verwondering. En de drive om wat ons verwondert te veranderen in verbetering. Vragen stellen, om te begrijpen wat mensen en organisaties beweegt; talent ontdekken en organisaties versterken.

Want wie niet wil veranderen, die is gedoemd te verdwijnen. Ook dat hebben we de afgelopen decennia om ons heen, veel te vaak zien gebeuren. Die fax wilde persé blijven piepen. Nou, die piept nu wel anders! Verandering doet wonderen.

Er gebeurt een wonder als angst verandert in omarmen. Want verandering leidt vaak én voor velen eerst tot een verlammende angst. Zoals een uitblinkende engineer van Kodak in 1975 ervaarde. Hij bedacht de eerste digitale camera. Uit angst voor het verdienmodel (fotorolletjes ontwikkelen) verbood de toenmalige directie dit concept. Tot 2006 dacht Kodak dat analoog de toekomst was. In 2012 ging het enorme concern failliet. Wat niet mee gaat met de tijd, verdwijnt.

Dit weekend liepen er vrolijke pietjes door de binnenstad, gesponsord door de winkeliersvereniging; grappend en grollend; lachend naar iedereen.

Tot er plotsklaps een gekleurde vrouw voor hun zwart geschminkte neusjes stond. Ze verstijfden even en hun blik veranderde ogenblikkelijk van blij naar boos. Deze vrouw hoorde vast en zeker bij de tegenstander. Zij kon geen deelgenoot zijn van deze vrolijkheid; sterker nog: ze verstoorde het leuke pietenfeestje.

Deze nietsvermoedende vrouw had geen enkele intentie om spelbreker of deelgenoot van een discussie te zijn. Ze was zelf ook gewoon sinterklaasinkopen aan het doen. Omdat ze het een mooi en magisch feest vindt, dat iedereen mee zou moeten kunnen vieren. Want ze houdt van Sinterklaas, van ons land én van kinderen. Dat weet ik zeker; onze vijf kinderen ook.

Wat zou het mooi en magisch zijn als we dit bijzondere feest heel kunnen houden en elkaar daarbij ook. Gewoon door wat minder angst te hebben voor verandering en wat meer vertrouwen in en begrip voor elkaar. Door te laten zien én voelen dat de magie van 5 december voor iederéén is. Zodat kleurrijke mensen hun Sintcadeautjes niet persé online hoeven te kopen en mijn favoriete columnist Eus volgend jaar ook eindelijk zijn eigen letter in z’n schoen krijgt.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy