Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Afstandsonderwijs

"Beoordeel de leerling niet op de antwoorden die ze weet, maar op de vragen die ze stelt."

September breekt aan, de zomer is voorbij, overal zijn de scholen weer begonnen. De basis en middelbare scholieren zitten voorlopig weer dagelijks in de schoolbankjes. Op het MBO, HBO en Universitair onderwijs, wordt veelal een mix van digitale en klassikale lessen gegeven.

Toen in maart de scholen op het coronaslot gingen, moest het onderwijs in één klap overschakelen op een online leeromgeving. Dat vereiste veel wendbaarheid van docenten, leerlingen en ouders. Waar verandering meestal langzaam gaat en veel weerstand op haar weg vindt, werd dit een aansprekend voorbeeld van hoe snel en goed we ons kunnen aanpassen als de situatie erom vraagt. In rap tempo werden de lessen online voortgezet, met als enige verschil dat de docent een klas van 30 hyperactieve pubers moeiteloos stil kon krijgen met één muisklik.

Inmiddels zijn we zes maanden verder. Scholen hebben zich beter kunnen voorbereiden op het lesgeven in Coronatijd. De grote vraag is, of zij zich hebben gevormd naar de corona richtlijnen, of dat ze deze unieke situatie hebben aangegrepen om zich te hervormen naar onderwijs dat écht voorbereid op de vaardigheden van de 21e eeuw.

Op school leren kinderen stil zitten, hun mond houden, te weten wat er in het boek staat, te doen wat de leerkracht zegt en de juiste antwoorden geven. Als ze eenmaal de arbeidsmarkt betreden, wordt er van hen verwacht dat ze proactief zijn, blijven bewegen, eigen ideeën hebben, met initiatieven en baanbrekende oplossingen komen, doen wat het resultaat nodig heeft en de juiste vragen stellen.

Als starters stranden in hun eerste baan komt dat eigenlijk nooit door een gebrek aan kennis. Het heeft altijd te maken met een gebrek aan vaardigheden die relevant zijn in moderne organisaties, zoals samenwerken, communicatie, oplossingsgerichtheid, zelf-startend vermogen en het omgaan met werkdruk of veranderingen.

Oplossingen voor ‘onderwijs op afstand’ gaan niet over die afstand van 1,5 meter, maar over de afstand tussen de leeromgeving en de werkrealiteit. Die verandering is noodzakelijk. De vraag is of scholen die transitie net zo effectief kunnen realiseren als de verandering van klaslokaal naar digitaal. “Sommige vragen zijn zo goed dat het jammer zou zijn om ze met een antwoord te verknoeien” zei Harry Mulisch ooit. Misschien is dat wel het beste antwoord op de onderwijsvraag van deze tijd. Verleg studiedoelen van het kennen van de goede antwoorden, naar het stellen van de juiste vragen. Leren tellen is belangrijk, maar leren wat telt nog veel belangrijker.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy