Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Communileren

"Communicatie is vaak het grootste probleem van de oplossing."

"U weet wel dat er zo'n lampje gaat branden in je hoofd en je ineens begrijpt waarom iets succesvol is of hoe het juist nóg beter kan." In de quote van vorige week beloofden wij zo’n lampje met u te delen, uit onze teamsessie over ‘kwaliteit’.


Een team met de drive om elke dag een beetje beter te worden, wacht natuurlijk niet op een kwartaalbijeenkomst om significante veranderingen door te voeren. Toch was het goed, leuk en vooral zinvol om te praten met en te luisteren naar elkaar. En dat is precies wat alle besproken verbeter-ideeën met elkaar gemeen hebben: nog beter communiceren. Met elkaar en met de klant. Daarom vandaag drie gouden tips voor een (nog) betere communicatie.

Communiceer altijd, zelfs als je nog geen antwoord hebt

Doelgericht als wij nuchtere oosterlingen zijn, communiceren we bij voorkeur pas als er inhoudelijk ook echt iets te melden valt. We werken graag stil en stug door aan een mooie opdracht of oplossing tot we een resultaat kunnen delen. Ondertussen vraagt de klant of de collega zich af, hoe het er nu eigenlijk voor staat. Communiceer daarom vaak genoeg over het proces. Wat zijn de stappen in je plan? Waar sta je nu? Wanneer verwacht je weer een update te geven?

Eerst begrijpen, dan begrepen worden

Als je het idee hebt dat de ander nooit naar je luistert, zou zo’n lampje bij je moeten gaan branden. Het heeft geen zin om het voor een tiende keer uit te leggen. Verdiep je eens echt in wat je collega bedoelt of beweegt.

Waarom doet je collega iets op een andere, eigen-wijze, manier? Als je het geduld hebt om je te verdiepen in de ander, zal diegene vanzelf ook in jouw zienswijze geïnteresseerd raken.

Communiceer zoals de ander zelf graag communiceert

De één houdt van kort en bondig, de ander vindt de details belangrijk. De één maakt er een pakkend verhaal van, de ander heeft wat meer tijd en rust nodig om concreet te worden. Als we willen dat de ander je verhaal écht begrijpt, vertel het dan in de voorkeursstijl van de ontvanger. Stem altijd af op je publiek. Dat kost soms best moeite, maar dat is je klant of je collega toch waard?

Wilt u deze gouden tips in uw eigen organisatie verzilveren? Onze Insights workshops of intervisie maken teams effectiever, door kwaliteiten van elkaar nog beter te begrijpen, te bewonderen en te benutten. Intern beginnen is extern winnen

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy