Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Copy-cat?

"Uiteindelijk ga je lijken op degenen met wie je het meeste omgaat. Kies ze zorgvuldig!"

Waar je mee omgaat, daar word je mee besmet. Dat maakt deze pandemie pijnlijk duidelijk. We dragen niet alleen ziektes aan elkaar over. We nemen gewoontes en gebruiken, smaken en voorkeuren, dromen en doelen over, van mensen met wie we veel omgaan. Je wordt een beetje zoals degenen met wie je de meeste tijd doorbrengt.

We kennen allemaal wel het fenomeen ANWB stelletjes, ooit geïntroduceerd door Brigitte Kaandorp en op de sociale media uitgegroeid tot een ware cult. Echtparen van middelbare leeftijd, op dezelfde fiets, in hetzelfde windjack, met dezelfde tas en vaak hetzelfde inspiratieloze kapsel. We kunnen er hartelijk om lachen, maar eigenlijk kent elke subcultuur z’n eigen kloontjes. De hypsters die hetzelfde baardje willen of de Insta-meisjes die allemaal dezelfde cliché-foto posten; gekiekt op dezelfde hotspot, in dezelfde pose, starend in dezelfde verte, met de lipjes in dezelfde tuit.

In sommige bedrijven zie je eenzelfde uniformiteit in stijl, gedrag en taal. Je zit in een overleg en ziet iedereen om je heen in een donker pak met een witte blouse, al ‘klankbordend’ elkaar een ‘headsup’ geven en ‘uit dezelfde box’ denken. Want taal, stopwoordjes, vakjargon en bullshit-termen zijn nog wel het meest besmettelijk. Ook daar worden mensen ziek van.

Organisaties werven op authenticiteit maar selecteren juist op uniformiteit. Bij de werving wordt vaak nog de behoefte uitgesproken om iemand met een andere achtergrond, ervaring of persoonlijkheid aan te trekken. Bij de selectie krijgt degene met een vertrouwde achtergrond, stijl en profiel meestal toch weer de voorkeur. De muffe lucht voelt blijkbaar veiliger dan de frisse wind. Tot er een crisis aanbreekt en alle neuzen in de dezelfde tunnelvisie staan.

Want keren in een tunnel is niet te doen. Daarom is het zaak om consequent te blijven vernieuwen. Je organisatie versterken met authentieke mensen, die kennis, ervaring, inzichten en gedragsvoorkeuren toevoegen aan de bestaande teamsamenstelling. Diversiteit maakt organisaties sterker, wendbaarder en succesvoller en gaat veel verder dan verscheidenheid in leeftijd, kleur of geslacht. Kies zorgvuldig! 5-10 jaar ervaring in hetzelfde werkveld is niet persé een pré.

Daarom zijn we extra blij dat wij vandaag Thijs Winkel in team Siebert & Wassink mogen verwelkomen als commercieel manager. Thijs komt niet uit ons werkveld. Hij is wél uiterst gedegen, gedreven én gewend om mensen en organisaties de juiste keuzes te helpen maken. Als private Banker heeft hij een schat aan ervaring opgedaan in een verscheidenheid aan organisaties. Hij heeft van dichtbij en met eigen ogen kunnen zien welke leiders, directies, managementteams het verschil maken en welk talent organisaties versterkt. Als je consequent mensen aanneemt die groter zijn dan jij, dan wordt je als team vanzelf reusachtig. Vandaag groeien we weer een beetje.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy | Algemene voorwaarden