Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Eigen wijs

"Ik ben niet eigenwijs, mijn manier is gewoon beter."

Enige tijd terug, kreeg ik onverwachts een klacht van een klant. Een paar jaar eerder had ik een opdracht met succes ingevuld. De klant had een nieuwe vraag bij ons neergelegd in het expertise gebied van een gewaardeerde collega. Deze gedreven draufgänger, had haar die dag blijkbaar al 2 keer gebeld of er al groen licht was op ons voorstel. Dat vond ze niet prettig en haast een beetje onfatsoenlijk. Ze zou immers zelf bellen en voelde zich onder druk gezet.

Dat was uiteraard niet onze intentie. Ook niet de bedoeling van mijn resultaat-gedreven collega. Hij was alleen wat overenthousiast en wilde dolgraag starten met deze mooie klus. Ik heb onze welgemeende excuses overbracht en haar bedankt voor de feedback. Een mooie kans voor ons om nóg iets beter te worden.

Ik heb haar in dat kader ook een vraag gesteld. Wat is fatsoenlijker? Twee maal op dezelfde dag bellen, zoals mijn collega deed, of twee jaar helemaal niet bellen, zoals ik zelf had gedaan. Eigenlijk vond ik het gedrag van mijn collega stiekem een stuk klantgerichter dan mijn eigen optreden.

Ieder mens ontwikkelt een eigen set aan vaardigheden, ervaringen en voorkeursstijlen, dat vormt je persoonlijke gereedschap. Wat voor de een goed werkt kan bij de ander juist totaal mis gaan. Een schilder gebruikt geen hamer om een muur te witten en een timmerman zal niet echt succesvol zijn, wanneer hij de spijkers er met een kwast in slaat. Ze kunnen beiden alleen vakwerk leveren, wanneer ze hun eigen gereedschap en aanpak hanteren.

Toch is er binnen veel organisaties een drang naar gelijkvormigheid. Managers trachten hun lievelingsgereedschap aan anderen op te dringen. ‘Je moet dat zus en zo aanpakken, doe het nou gewoon op mijn manier, dat werkt altijd!’ Daarmee persen we mensen in een mal waarin ze niet passen, niet gelukkig zijn én niet tot volle bloei kunnen komen. Dat belemmert de groei van mensen én resultaten. Om te groeien heb je immers ruimte nodig. Die wordt beperkt als een ander voor jou gaat bepalen hoe jij moet werken.

Vanzelfsprekend kunnen we van een andere aanpak leren of elkaar met verschillende kwaliteiten versterken. Aanpassen en aanleren is goed, maar authenticiteit maakt altijd het verschil.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy