Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Einde jaargesprek

"Feedback is het ontbijt van winnaars."

De C zit weer in de maand. Traditioneel de tijd van cadeaus, chocoladeletters én het circus der beoordelingen, het eindejaarsgesprek. Dat voelt binnen veel organisaties al tijden niet meer als een echt cadeautje. Zowel leidinggevers als leidingontvangers slaan het liever over. ‘Niet meer van deze tijd’, wordt vaak beweerd. Afschaffen dus!

Daarmee verdwijnt ook één van de spaarzame momenten van persoonlijke aandacht én waardering voor je eigen ontwikkeling en resultaat. Stoppen met het eindejaarsgesprek, omdat het niet zo inspirerend, niet effectief of een tijdrovende bezigheid is. Dat is hetzelfde als stoppen met ontbijten, omdat je muesli niet lekker vindt, je tafelgenoot een ochtendhumeur heeft of je liever zo lang mogelijk in je warme bed wilt blijven liggen. Ons advies: gooi geen oude schoenen weg, voordat je nieuwe hebt die goed passen én ingelopen zijn. Maar laat de drager zelf aangeven waar de schoen wringt.

Ga dus gerust experimenteren met andersoortige gespreksvormen, feedbackmomenten of beoordelingsprincipes. Doe dat gewoon parallel aan het persoonlijke gesprek tussen leidinggevende en medewerker.

De teambeoordeling is een methode die bijvoorbeeld goed past in deze tijd. Prestaties zijn meer en meer het gevolg van team-effort. Individuele resultaten komen voort uit persoonlijke kwaliteiten binnen een goed samenspel van collega’s. Zelfs een spits die elke wedstrijd een hattrick scoort, heeft een sterk middenveld nodig en vleugelspelers die een bal kunnen voorzetten.

Hoe doen we dat als team, wat werkt goed bij ons, hoe versterken wij elkaar en waarin kunnen wij nog effectiever worden? Dat soort vragen kunnen veel beter door de spelers, dan door een manager beantwoord worden. Door intervisie begeleiden onze coaches al tal van bedrijven in deze vorm van teamontwikkeling en zelfbeoordeling. Daarmee worden doelen & prestaties, ontwikkeling & verbetering, steeds meer het eigendom én de verantwoordelijkheid van het team zelf.

Plan gewoon eens zo’n zelfbeoordeling met je team in, zonder het individuele gesprek tussen leidinggevende en medewerker direct bij het oud vuil te zetten. Het beoordelingsformulier kan al wel vast door de shredder. Van een ‘matig’ of een ‘excellent’ gaat niemand beter presteren. Oprechte interesse en een paar goede open vragen zijn voldoende voor een goed en motiverend gesprek. Daar is het echt de tijd voor.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy