Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

(G)een april grap

"Vandaag is het 1 april: geloof niets en vertrouw niemand, net zoals alle andere dagen dus."

De Gamma zou een verf met Zwitsal-geur gaan verkopen, speciaal voor de babykamer. De Python in de Efteling is maxi-cosi-proof gemaakt, zodat ook de allerjongsten een ritje kunnen maken. De HEMA kondigde ooit al eens een deodorant met Tompouce geur aan en een Werving & Selectiebureau (nee, niet Siebert & Wassink) beloofde sollicitanten een joint aan te bieden tegen de zenuwen. 1 april grappen. Soms zijn ze grappig, soms flauw of fout. Zo plaatse Prorail onlangs een vacature voor ‘beveiliger onbewaakte overwegen’. Die grap viel nogal verkeerd. De vele dodelijke ongelukken op spoorwegovergangen, met het stintdrama als triest dieptepunt, lenen zich niet voor grappen.

In deze tijd waarin we dagelijks worden overspoeld door nepnieuws, is het sowieso de vraag of bedrijven en overheidsorganisaties aandacht moeten trekken met fakeberichten. We worden dagelijks tot wel 200 keer voorgelogen. Je hoeft niet per se dom of naïef te zijn om daar in te trappen. Iedereen heeft een blinde vlek en daar maken oplichters handig gebruik van. Die blinde vlek kan een grote angst zijn, bijvoorbeeld om je gezondheid, je baan of je cultuur kwijt te raken. Of juist een grote hunkering, bijvoorbeeld naar rijkdom, geluk of liefde. Daar gaan bedriegers mee aan de haal. Vaak zonder dat je het zelf doorhebt. Misleidende nieuwsberichten, gefabriceerde cijfers, gemanipuleerde filmpjes. Even fact-checken op internet helpt ook weinig omdat er voor elke stelling bewijs en tegenbewijs te vinden is. Onderzoek heeft bovendien aangetoond dat feiten weinig invloed hebben op de emotionele overtuiging van mensen. Dus als een politicus of internetoplichter maar genoeg op je onderbuik inspeelt, dan is de kans groot dat we hen onze stem of rekeningnummer geven.

‘Bedrijf uit Almelo komt met tinderapp voor mensen met schulden’ kopte de Tubantia-app gisteravond.

Wanneer je het bedrijf en het oprechte initiatief niet kent, zou je denken dat het om een foute 1 aprilgrap gaat: ‘Single met schulden zoekt vrijgezel met vermogen’. Maar dit initiatief, van onze partner de ADG groep, is bloedserieus en vanuit een keiharde werkelijkheid ontstaan. Steeds meer mensen raken diep in de schulden. Ongeveer 1 op de 5 Nederlanders heeft aan het einde van de maand nul euro of minder over. Dat is een groot maatschappelijk probleem waarachter enorm veel leed schuil gaat. Via de Fikks-App kunnen mensen met financiële moeilijkheden in contact komen met buddies. Deze opgeleide vrijwilligers uit het bedrijfsleven gaan helpen bij het op orde brengen van de financiële huishouding of het treffen van betalingsregelingen. De ADG groep behoort bij de grootste werkgevers van Nederland. Zij roept werkgevers op om ook in je eigen organisatie actief op zoek te gaan naar mensen die het water aan de lippen staat.

Dat is geen grapje. Dat is voor veel mensen helaas een bittere realiteit. Misschien ook wel in uw organisatie.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy