Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Halen en brengen

"Verkopen helpt niet, helpen verkoopt beter."

Afgelopen week benoemde ons kabinet twee nieuwe staatssecretarissen. Hans Vijlbrief krijgt de politieke leiding over de gehavende belastingdienst. Alexandra van Huffelen moet de problemen bij de afdeling toeslagen oplossen. Het moet voor D66 een behoorlijke uitdaging geweest zijn, om capabele kandidaten te vinden en hen vervolgens ook nog over te halen om aan deze loodzware klussen te beginnen. De andere coalitiepartijen stonden vanzelfsprekend niet echt te springen om een extra staatssecretaris te leveren voor deze risicovolle posten. Hoe krijg je mensen zo gek, om ‘ja’ te zeggen tegen zo’n megaklus met zo’n hoog afbreukrisico?

“Jij bent een ontzettend interessante kandidaat voor ons”, of “Deze baan is echt een geweldig mooie kans voor mij”. Zomaar twee ‘liefdesverklaringen’ die in veel verschillende vormen in heel veel sollicitatiegesprekken worden uitgesproken. Heel vlijend voor de ontvanger natuurlijk, maar is het ook effectief? Haal je die droombaan of top-kandidaat ermee binnen?

Uitspreken wat jij graag wilt is dapper, maar wel erg vanuit je eigen behoefte geredeneerd. “Ik heb jou nodig om mijn doel te bereiken”. Wat schiet die ander daarmee op? Jouw wilsverklaring wordt sterker wanneer je die koppelt aan een behoefte van de ander. Wat betekent jouw keuze voor die ander. Wat kom je brengen?

“Deze baan is een uitgelezen kans voor mij; dat betekent dat ik er alles aan ga doen om succesvol te zijn” of “Jij bent de ideale kandidaat voor ons, we willen graag met je verkennen hoe we een overstap voor jou aantrekkelijk kunnen maken”.

Koppel je eigen verlangen daarom altijd aan een relevante behoefte van de ander. Dan wordt jouw doel een gezamenlijk belang.

Hoe kan ik jullie organisatie verder helpen? Hoe kan onze organisatie bijdragen aan jouw ontwikkeling? Jezelf verkopen helpt niet, de ander helpen verkoopt een stuk beter. Zorg dus dat je weet wat je komt halen, maar benoem vooral wat je komt brengen.

Van Huffelen zegt toe het vertrouwen terug te brengen bij de toeslagontvangers. Vijlbrief wil de belastingdienst weer saai maken. Die beloftes sluiten naadloos aan bij de belangrijkste behoefte van de falende fiscus. Leuker kunnen ze het niet maken, wel saaier. Dat is een stuk betrouwbaarder.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy