Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

I want you!

"De juiste antwoorden kennen is kunde, de juiste vragen stellen is een kunst."

De toenemende schaarste op de arbeidsmarkt, maakt het voor bedrijven steeds lastiger om cruciale posities ingevuld te krijgen én te houden. Het lijkt soms wel op een omgekeerde talentenjacht, waarbij je het talent moet verleiden om z’n stoel voor jou te draaien. Met de juiste aandacht en goede wervingscampagnes krijg je nog wel reacties. Maar dan begint het werk pas echt. De dubbelkeuze waarin je moet kiezen om gekozen te worden. Ik wil jou, maar wil je mij ook?

Als mensen de allerbelangrijkste waarde van je bedrijf vormen, dan is een persoon die selectiegesprekken voert zowel je meest strategische inkoper als je belangrijkste verkoper. Die verantwoordelijkheid is best veel gevraagd. Zeker als selecteren niet je beroep en dagelijkse werk is. Vandaag twee valkuilen, een voorbeeld én een verrassing voor wie effectiever wil selecteren.

Verhoren…

Het komt nog steeds voor. Selectie als inquisitie. De selecteur die onderzoeksrechter speelt en sceptisch en afstandelijk een oordeel meent te moeten vellen: “Je bent onkundig tot het tegendeel bewezen is”. Erger: “Je bent onbelangrijk tot ik je nodig heb”. Ik laat je wachten, maak een gehaaste of ongeïnteresseerde indruk, laat niks van mezelf zien in het gesprek of niks van me horen na afloop.

Verleiden…

Stap daarentegen ook niet in de valkuil van vriendjes willen worden of het walhalla der verwachtingen voorspiegelen. Hoe verleidelijk dat ook is als je eindelijk die top-kandidaat aan tafel hebt. Blijf objectief en trouw aan je eigen maatstaf in kwaliteit en persoonlijkheid. Mensen die echt goed zijn komen niet voor de lokkertjes. Ze komen omdat ze hun talenten willen inzetten en ontwikkelen, op een plek die goed bij hen past.

Verkennen…

Goede vragen vertellen meer dan grote verhalen ooit zullen doen. Met sterke vragen toon je oprechte interesse én krijg je objectieve informatie. Vragen geven richting aan het gesprek, zetten aan tot nadenken en geven je belangrijke informatie. Bovenal laten goede kritische vragen zien, dat je jouw bedrijf én de sollicitant serieus neemt. Goede vragen stellen; het lijkt zo eenvoudig als een open deur. In de praktijk maken onze oordelen, onzekerheden of onervarenheid het toch lastig.

Vooruitgaan…

Kwaliteitsverbetering, cultuurverandering en omzetgroei begint aan de poort. Want betere selectiegesprekken voeren leidt tot betere selectiekeuzes. Daarom begonnen we begin 2018 met een training selectietechnieken. Zowel in open-inschrijving als in-company. Een kwaliteitsimpuls op recruitment in één dag. Inmiddels hebben vele managers, HR adviseurs, teamleiders en ondernemers deelgenomen. Met veel enthousiasme en mooie resultaten! Als mensen in jouw organisatie ook de belangrijkste waarde zijn en jij jezelf of je collega’s wilt uitdagen om nog beter te worden in selectiegesprekken, kijk dan hier voor meer informatie. Wie vraagt die slaagt!

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy