Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Ja/nee

"Als je het niet vraagt, is het antwoord altijd nee."

‘Verkopen begint pas als de klant nee zegt’ wordt vaak beweerd. Nu klopt het dat je niet echt hoeft te verkopen als de ander uit zichzelf al op je aanbod in gaat. Toch is door blijven drukken als iemand nee zegt, in dit post ‘me-too’ tijdperk, misschien niet meer zo’n goed advies.

Want uit dat doordrammen groeit de aversie tegen verkopers. De callcenteragent die maar blijft ratelen om jou een nieuw energiecontract door je strot te duwen, de verkoper die je voor de derde keer vraagt of je echt zeker weet dat je geen verlengde garantie wil afsluiten, de voet tussen je deur wanneer je niet bekeerd of bestolen wilt worden.

Goede sales is een klant iets verkopen wat hij vooraf niet van plan was, maar waar hij achteraf erg blij mee is. Dat bereik je alleen als het jouw bedoeling is om je klant te helpen, niet als de klant jou moet helpen om je verkoopdoelstellingen te halen. Klanten willen niet met verkopers praten, wél met goede adviseurs.

In Werving & Selectieland heb je altijd twee klanten. De opdrachtgever én de kandidaat. Die worden helaas dagelijks geconfronteerd met voorbeelden van hoe het niet moet. Kandidaten die gestalkt worden door recruiters die liever interessant dan geïnteresseerd zijn. Bureaus die lukraak met CV’s strooien en opdrachtgevers die onder druk gezet worden, om een kandidaat aan te nemen. Geen wonder dat recruiters er op internet vaak niet zo best vanaf komen. Is een ‘plaatsing’ vooral goed voor jouw portemonnee, dan bouw je er geen lange termijn relaties mee.

Goed recruitment is de opdrachtgever én de kandidaat helpen om de juiste keuzes te maken. Soms is dat een keuze die ze vooraf zelf niet bedacht hadden. Bijvoorbeeld omdat de organisatie net zo’n persoon zocht, als degene die net vertrokken was en achteraf blij is met een kandidaat van een heel ander kaliber. Of die sollicitant die twijfelde en eigenlijk al had afgezegd, maar achteraf die nieuwe baan voor geen goud had willen missen.

Verkopen begint met vragen stellen. En vragen stellen gaat door als de klant nee zegt. Pas als je de motieven begrijpt waarop de aanvankelijke ‘nee’ gebaseerd is, kun je inschatten of dit een verstandig besluit is, of dat je een betere keuze moet helpen maken. Daar heeft een sollicitant én de opdrachtgever recht op. Het maakt je een vakman of -vrouw en het onderscheidt je als adviseur van de verkoper. Kan ik u helpen?

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy