Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Ontdooien

Ik heb geen openingszin, zullen we gelijk beginnen met de afscheidskus?

Ziezo, de eerste regel van deze maandagmorgen-quote staat weer op papier. Een foute en misplaatste openingszin weliswaar. Dat weet ik zelf ook wel, maar voor elk verhaal is die eerste zin toch weer de grootste uitdaging. Net als die eerste ontmoeting, een eerste gesprek, een sollicitatiebrief. Op de één of andere manier is het altijd lastig om het ijs te breken. Veel mensen hebben de neiging om dan maar met een foute, een nietszeggende of zeer clichématige tekst de kennismaking te starten.

Een beginzin zet de toon. Aan de hand van die eerste paar woorden beslist je lezer of gesprekspartner om aan of af te haken. De eerste zin is een open uitnodiging. Je steekt een mentale hand uit, in de hoop dat je lezer of gesprekspartner hem virtueel vastpakt. Nu handen fysiek schudden even niet kan, is die narratieve handdruk juist nóg belangrijker.

Gisteren was het Valentijnsdag. De dag waarop we de liefde vieren. Hoewel de liefde natuurlijk veel te mooi is om voor één dag te bewaren. Mwoah… die laatste zin is misschien ook een tikkeltje aan de kleffe kant. Maar wel authentiek, mijn eigen woorden en welgemeend. Daar gaat het volgens mij om in communicatie. Wees jezelf; schrijf dingen die je echt meent; blijf authentiek in gesprekken. Een goede relatie begint nooit met kleffe onzin. Wanneer je op je eerste afspraak jezelf met een salespitch aan de man, of vrouw wilt brengen, komt er vast geen tweede.

Niemand wil iets van of met een foute verkoper hebben. Dat geldt voor solliciteren natuurlijk idem. Het belangrijkste advies wat we je daarin kunnen geven, luidt dan ook: stop met het verkopen van jezelf. Hoewel iedere vacaturesite je overlaadt met tips en tricks over ‘hoe je ze omverblaast’ en elke sollicitatiedokter je een snel cursus ‘hoe verkoop ik mezelf’ zal proberen aan te smeren.

Doe het gewoon niet. Klanten willen niet praten met verkopers. Je LinkedIn contacten willen geen salespitch lezen. Recruiters willen niet in gesprek met sollicitanten.

Mensen willen praten met mensen. Dat geldt ook voor die mensen ‘aan de andere kant van de tafel’. Die willen kennismaken met echte mensen. Met hun eigen authentieke verhaal. Geen rooskleurig, zoetsappig, klef, clichématig en ingestudeerd sollicitatiescript. Je bent niet ziek als je een nieuwe baan zoekt. Je hebt dus ook geen sollicitatiedokter nodig. Het doel van een goed (sollicitatie)gesprek is om te onderzoeken of er een match is. Dat vraagt twee dingen: 1. Geef een eerlijk beeld van jezelf, wie je bent als mens, jouw voorkeuren, ambities, hoe jij dingen aanpakt en hoe je met jouw eigenschappen een bijdrage wilt leveren. 2. Interesse en belangstelling tonen, door zelf vragen te stellen vanuit oprechte belangstelling. Deel je enthousiasme openlijk als je het gevoel hebt dat er een klik is tussen jou en het bedrijf. Maar blijf weg bij verkopen, want als je daarmee begint is het goede gesprek ten einde.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy | Algemene voorwaarden