Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Quorum op de molen

"Je imago is wat anderen over je zeggen als jij niet in de kamer bent."

Het begrip ‘politiek vluchteling’ kreeg deze week een geheel nieuwe betekenis. Toen er in het debat over de beloning van ons zorgpersoneel om een hoofdelijke stemming werd gevraagd, ontvluchten de coalitiepartijen de kamer in allerijl. Daardoor ontbrak een quorum van 76 Kamerleden dat vereist is voor zo’n stemming. Koren op de molen van de oppositiepartijen.

‘Als je niet ken winnen, moet je zorgen dat je niet verliest’ leerde Johan Cruijff ons, maar hij zou nooit van het veld lopen omdat een tegenstander op winst staat. Op het speelveld van de communicatie kennen we 4 niveaus:

1. Inhoud: waarover gaat het gesprek, wat is de context en wat zijn de argumenten? Je kunt voor of tegen een verhoging van de salarissen voor zorgpersoneel zijn. Argumenten vóór zijn bijvoorbeeld, dat werken in de zorg vaak zwaar is, er een personeelstekort dreigt en we allemaal zien hoe belangrijk de zorg is. Tegenargumenten zouden kunnen zijn, dat Nederland in de top 10 van beste betalers in de zorg staat en deze salarissen de komende twee jaar al flink stijgen. Toch valt het credo ‘wel klappen, geen flappen’ eigenlijk niet uit te leggen, in deze tijd waarin we zo op de zorg leunen en bedrijven met miljarden steunen.

2. Proces: hoe gaan we het bespreken en besluiten, wat zijn de spelregels? In de tweede kamer geldt dat er een quorum van 76 aanwezigen moet zijn voor een hoofdelijke stemming. In Coronatijd is onderling afgesproken dat hoofdelijk stemmen ruim van tevoren moet worden aangevraagd, zodat fracties de tijd krijgen om al hun leden te verzamelen.

3. Interactie: Wat is ons gedrag, hoe spreken en luisteren we, hoe behandelen we elkaar? Wilders lapte deze ‘Coronaregel’ aan zijn laars en verraste de coalitie met een plotselinge hoofdelijke stemming. Daarop trokken Kamerleden van de coalitie een sprint naar de nooduitgang.

4. Emotie: welke gevoelens spelen een rol, welke emoties manifesteren zich bij jezelf en anderen? Bij de oppositiepartijen liepen de emoties, na deze ongekend gênante vertoning, hoog op. De zorg krijgt na het klappen in de handen, een harde klap in het gezicht. Stel dat onze zorgverleners zouden wegrennen als het even te moeilijk werd op de IC. Het moedige en standvastige imago van het kabinet in Coronatijd, heeft door deze laffe vlucht een flinke deuk opgelopen. Wie wegloopt voor de werkelijkheid wint niet.

Deze 4 niveaus van communicatie spelen in elk gesprek en in elke kamer. Ze bepalen de uitkomst, zowel in de besluit- als de beeldvorming. Als je er niet uitkomt is er vaak een blokkade op een dieperliggend niveau. In dat geval is het zaak om te schakelen en het op dat niveau op te lossen en daarna weer terug te gaan naar de inhoudelijke kant. In deze situatie hadden de regeringspartijen het in het afgesproken proces moeten oplossen. Dan hadden ze misschien een stemming verloren, maar niet hun gezicht.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy