Quote 47: Mag ik uw aandacht?

Het ‘einde van het eindejaarsgesprek’ is de trend van de laatste jaren. Weg met die traditionele functioneringsgesprekken en beoordelingsformulieren. ‘Het goede gesprek’ was het nieuwe devies in HRM-land. Geen verplicht en ongemakkelijk nummer aan het einde van het jaar en al helemaal geen beoordelingscircus. In plaats daarvan zouden we door het hele jaar heen goede gesprekken met elkaar gaan voeren.

Het mooiste wat je kunt schenken is aandacht

Bij Siebert & Wassink is het ‘eindejaarsgesprek’ terug van nooit weggeweest. Niet dat we door het jaar geen goede gesprekken voeren. In tegendeel: we spreken elkaar veelvuldig over kansen en ontwikkelingen; ambitie en drijfveren; dingen die goed gaan of dingen die beter kunnen. Dat is in ons vak van werven en selecteren, assessments en advies heel vanzelfsprekend. En toch zijn die gesprekken vaak gerelateerd aan een bepaalde klant of klus. Door de hectiek van alle dag heb je toch zelden de rust, tijd en aandacht om het te hebben over de diepere laag daaronder. Het eindejaarsgesprek is daarvoor het ideale momentum. Een agenda of formulier is bijzaak en kan zelfs een belemmering zijn die echt contact in de weg staat. Eigenlijk zijn er maar drie punten van belang.

  1. Geef aandacht: Neem de tijd om te horen hoe het echt gaat en hoe de ander ‘erin staat’. Schenk jouw aandacht vanuit oprechte nieuwsgierigheid, zonder oordeel.
  2. Geef feedback: Zorg ervoor dat je als leidinggevende tenminste 1 concrete tip of verbetersuggestie aan je collega kunt geven.
  3. Vraag je collega om met 1 ontwikkelpunt het nieuwe jaar in te gaan. Geen lijstje met aandachtspunten of goede voornemens. Gewoon 1 ontwikkelthema.

Neem de tijd, geef echte aandacht, wees oprecht, houd het simpel en maak het concreet!

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy | Algemene voorwaarden