Rebus

"Als je verschillend bent, kun je samen het verschil maken."

Als een CEO een nieuwe fusie aankondigt en het vooral heeft over de vele synergievoordelen, dan pakt de HR-manager alvast de kaasschaaf uit de keukenkast. Want synergie staat binnen organisaties vaak gelijk aan efficiency-slagen, kostenreductie en snijden in een dubbele bezetting.

Ontdubbelen kan zeker een aanzienlijke besparing opleveren. Samen inkopen betekent bijvoorbeeld grotere volumes dus betere condities. Het samenvoegen van de afdelingen die hetzelfde werk doen ook. Maar wie bij synergie vooral kijkt naar kosten, snijdt vooral zichzelf in de vingers.

Synergie komt uit het Grieks en betekent letterlijk ‘samenwerking’. Het wordt gebruikt voor een situatie waarin het effect van die samenwerking groter is, dan elk van de partijen afzonderlijk zou kunnen bereiken. Dat gaat niet over kosten, maar over opbrengsten. Dat gaat niet over ontdubbelen met als uitkomst ½ + ½ = 1. Het gaat dan om het optimaal gebruik maken van de verschillen, zodat het geheel meer is dan de som der delen: 1 + 1 = 3.

‘Difference is the beginning of Synergy’, zegt Covey. En dat is precies het antwoord op de vraag die we soms krijgen: “Waarom passen S&W en Ventiv zo goed bij elkaar?” Siebert & Wassink versterkt organisaties met talent. Ventiv versterkt organisaties met techniek. Twee werelden die het verschil maken als je ze samen brengt.

Want hoe maakt Ventiv het verschil tussen de ingenieur- en detacheringsbureaus, die allemaal het schaarse technisch talent aan zich willen binden? Door het anders te doen dan anderen.

Door veel meer te bieden dan een project alleen. Door structureel te investeren in engineers die zichzelf structureel willen ontwikkelen. Dat zijn geen mooie verkooppraatjes voor potentiële collega’s. Dat is een merkbelofte die we concreet faciliteren met assessments, coaching, training, loopbaanadvies en ontwikkelpaden. Laten we die expertise nu uitgerekend bij S&W in huis hebben en daar al bijna 20 jaar in uitblinken.

Wil je ook uitblinken door synergie? Zoek dan naar contrast in je organisatie. Mensen die anders zijn dan jijzelf. Kun je gebruik maken van die verschillen? Dan is één plus één altijd meer dan twee.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy | Algemene voorwaarden