Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Top M/V

"De meest succesvolle CEO is op de eerste plaats vooral een geweldig teamlid."

"Ik was er niet op uit om CEO te worden, ik wilde vooral een goede collega zijn”, aldus John Strumph, eindverantwoordelijk directeur bij één van de grootste banken van de Verenigde Staten. Een goede leider is op de eerste plaats een goed teamlid.

Als ‘hofleverancier’ van bestuurders, directeuren en senior management herkennen we dat volledig. Jaarlijks searchen, screenen en selecteren we vele leiders voor toonaangevende bedrijven en publieke organisaties. Het succes van die benoemingen hangt slechts voor een beperkt deel af van kennis, (branche)ervaring en visie. De juiste persoonlijkheid en de drive om een ijzersterk team te smeden, bepalen het succes van de leider en het resultaat voor de organisatie.

De Harvard Business Review publiceerde dit jaar over de drie belangrijkste uitdagingen van eindverantwoordelijk directeuren: Effectiviteit in energie, relaties en kennis. Bij alle drie is collegialiteit de sleutel tot succes.

Efficiënt gebruik van tijd en energie
Hoewel de meeste directeuren meer tijd en energie dan anderen lijken te hebben, zijn ze niet onuitputtelijk. Dus is het zaak om daar zo efficiënt mogelijk mee om te gaan. Bemoei je niet met beslissingen die ook, of juist beter, door anderen kunnen worden genomen. Daar heb je een ijzersterk team voor nodig aan wie je verantwoordelijkheid kunt delegeren. Mensen in wie je zoveel vertrouwen hebt, dat je inhoudelijke beslissingen aan hen kunt en durft over te laten. Zodat jij de schaarse tijd kunt besteden aan issues waarover alleen jij een besluit kunt nemen en er voldoende tijd overblijft om te investeren in goede relaties.

Effectief in relaties
De kwaliteit van het contact met collega’s, klanten, aandeelhouders, de media en andere stakeholders bepalen het succes van elke directeur en daarmee elk bedrijf. Goede relaties kosten tijd, toch is het die investering meer dan waard. Weten wat er speelt, intern op de werkvloer en extern in het werkveld. Zo krijg je belangrijke feedback om je producten en diensten te verbeteren en ben je alerter op veranderende behoeften van mensen, markt of middelen, waardoor je tijdig een betere strategie kunt ontwikkelen.

Doeltreffend in het managen van kennis, informatie en expertise
Leiders zijn geen directeur geworden door achterover te leunen en mee te liften op het werk van anderen. Van nature zijn ze alert op en betrokken bij alle belangrijke ontwikkelingen. Aan de top komen is moeilijk, aan de top blijven is nog veel moeilijker. Dat geldt in de sport en in concurrerende markten. Voor de interne organisatie geldt dat er vaak totaal andere competenties nodig zijn om aan de top te komen, dan om daar echt succesvol te zijn. Een belangrijke daarvan is openlijk toegeven dat je niet alles weet, om daarmee ruimte te geven aan kennis, informatie en expertise van anderen.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy