Uitblikkend

Het was het de allerlaatste vraag, in de slotminuten van de laatste dag, van de trainingscyclus ‘Effectiever communiceren’, die ik aan een groep Ventiv Engineers mocht geven. “Wat doe je als mensen je steeds in de rede vallen?” De deelnemer had de vraag al maanden eerder kunnen stellen, maar hij wilde me blijkbaar niet onderbreken. 😉

Wie slim wil lijken praat, wie slim wil worden luistert. Toch is elkaar in de rede vallen de nummer 1 oorzaak van gebrekkige gesprekken en irritatie in communicatie. We doen het allemaal wel eens. Soms uit ongebreideld enthousiasme. Soms omdat we het zó hartgrondig met de ander oneens zijn, dat we niet kunnen afwachten tot diegene misschien gelijk blijkt te hebben. Vaak gebeurt het ook, omdat we wat wij zelf te zeggen hebben, stiekem interessanter vinden, dan wat de ander te vertellen heeft.

Op school maakten we tijdens een projectweek eens een bliktelefoon. Twee lege blikken met een lang dun touw ertussen. Als je het touwtje strak hield kon je elkaar, zelfs van grote afstand, goed verstaan. De één sprak in het ene blikje de ander hield het andere blik tegen het oor en vice versa. Als je tegelijkertijd praatte, dan werkte het niet. Net als bij communicatie zonder blikjes!

Als een ander jou in de rede valt, wekt dat vaak ogenblikkelijk ergernis op. Je reactie varieert van inwendig zuchten en zwijgen tot je weer aan de beurt komt, tot aangevallen afblaffen en de ander overstemmen. Kies je het eerste, dan word je niet gehoord. Doe je het tweede dan is het goede gesprek vermoord. In beide gevallen luister je in de rest van het gesprek namelijk niet meer echt naar elkaar, maar wacht je het juiste moment af, om je eigen punt te maken.

Wat beter werkt is je kalmte bewaren en vriendelijk vragen of je even mag uitpraten. Dat klinkt heel eenvoudig en soms is dat het ook. Vooral als het gesprek nog een vredige dialoog en nog geen verhitte discussie is. Als je niet de kans krijgt om met deze vraag, de onderbreking van de ander te onderbreken, wacht dan even tot diegene de zin heeft afgemaakt en reageer dan in de strekking: “Bedankt voor je input, ik was net nog niet uitgepraat en neem het graag weer even van je over.”

Wanneer je met bepaalde personen of situaties de ervaring hebt dat je steeds in de rede wordt gevallen, claim dan preventief je ruimte: “Luister, dit vraagt wat toelichting dus laat mij alsjeblieft uitspreken. Zodra ik klaar ben luister ik graag naar je reactie.” In dat laatste zit een verborgen geheim van communicatie: wij mensen kunnen pas écht luisteren, als we ons zelf ook écht gehoord voelen. In de belofte dat je ook aandacht voor de ander zult hebben, schuilt de sleutel tot de afgemaakte zin.

Communiceren werkt voor wie eraan werkt! Dat deden deze uitblinkers van Ventiv Engineers. We feliciteren hen met een veelbelovend resultaat.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy | Algemene voorwaarden