Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Wist u dat uw browser verouderd is?

Om de best mogelijke gebruikerservaring van onze website te krijgen raden wij u aan om uw browser te upgraden naar een nieuwere versie of een andere browser. Klik op de upgrade button om naar de download pagina te gaan.

Upgrade hier uw browser
Ga verder op eigen risico

Van outbreak naar outcome

"Je zorgen maken over de inkomsten, verandert niets aan de uitkomsten."

“Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren”. Het was ooit een maandagmorgenquote, ten tijde van de financiële crisis, zo’n 12 jaar geleden. Misschien is deze nu wel actueler dan ooit. Een verwoestend virus vernietigt mensen en economieën wereldwijd. Reden genoeg om te piekeren voor velen en om te paniekeren voor sommigen. Helpt het dan, dat wij zeggen dat dit niet helpt? Want wij hebben een stuk makkelijker praten dan vele anderen in deze tijd. Denken in oplossingen is immers ons werk. Onze brede portfolio en veelzijdige klantenkring, maakt ons veel wendbaarder dan veel andere bedrijven. Bovendien hebben we lange-termijnrelaties altijd verkozen boven korte-termijnresultaten en ‘helpen’ altijd boven ‘halen’, dat helpt nu ook enorm.

Wat ook een beetje meewerkt is, dat wij veel online of op 1,5 meter kunnen doen. Dat maakt in de juiste richting fantaseren voor ons een stuk eenvoudiger dan voor bijvoorbeeld handelsbedrijven, industrie, horeca of toerisme. De lockdown brengt niet alleen oplosbare problemen, maar ook vaststaande feiten met zich mee. Vaststaande feiten kan je niet veranderen, tenzij je Trump, Poetin of Baudet bent. Ondernemers, zzp-ers en werknemers zijn dat niet. Voor hen is het bepaald geen fake-news, dat veel verdienmodellen in 1 klap zijn weggevaagd of opgeschort.

‘Met talent versterken’ is onze merkbelofte en we beloofden hierboven ook al dat bij Siebert & Wassink ‘helpen’ vóór ‘halen’ gaat. Dus doen we hierbij graag een poging om hardwerkende mensen die keihard zijn getroffen, enigszins te helpen om oplossingen te vinden.

Als een verdwenen verdienmodel het probleem is, dan begint daar niet de oplossing. Piekeren over hoe je geld kunt verdienen lijkt de kortste weg, maar blijkt ook een doodlopende. De oplossing begint nooit bij ‘wat heb ik nu nodig’ (income), maar bij ‘wat heeft de wereld nu nodig’ (outcome). ‘Helpen’ komt voor ‘halen’ zeiden we al. ‘De wereld’ is misschien een te ruime en abstracte doelgroep. Begin dichterbij: Wat hebben mensen of organisaties in mijn omgeving nu nodig?

Laat je daarbij niet beperken door je eigen aannames. Dat deed je ook niet toen je jouw vak koos of jouw bedrijf begon. Hoogstwaarschijnlijk heb je toen ook niet gewacht tot er een vraag kwam. De behoefte is niet wat de klant vraagt, maar wat de klant nodig heeft. Niemand van ons heeft Steve Jobs ooit gevraagd om een smartphone te ontwikkelen. Toch kunnen we niet meer zonder. Of zoals Henry Ford het ooit verwoordde: “Als ik mensen had gevraagd wat ze wilden, hadden ze gezegd: snellere paarden.” Om een onoplosbaar probleem toch op te lossen, moet je altijd eerst je eigen beperkende overtuigingen loslaten. Als jij er van overtuigd bent dat iets niet haalbaar of schaalbaar is, dat niemand er behoefte aan of geld voor over heeft, dan krijg je daarin altijd gelijk.

Welke beperkende overtuiging heb jij? Voel je vrij om ons te vragen met je mee te denken. Zelfs de moeilijkste puzzel heeft altijd een oplossing. We pretenderen niet dat we ‘voor elke oplossing het juiste probleem kennen’, maar we houden wel van een uitdaging.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy