Zo iemand als jij

“Never mind, I'll find someone like you”, in de volle emotie waarmee Adele haar refrein de wereld in slingert, hoor je moedeloosheid en lijdzaamheid doorklinken. Dezelfde gelatenheid voelt menig werkgever wanneer het allemaal net lekker loopt, tot één van je mensen de baan opzegt. Laat maar, ik zoek wel iemand anders. “Maar waar en hoe vind je ‘zo iemand als jij’?’’

Afgelopen week werd bekend dat de spanning op de arbeidsmarkt inmiddels zo hoog is opgelopen, dat er meer vacatures dan werklozen zijn. Of in LinkedIn jargon: er zijn meer profielfoto’s met paarse dan groene randjes. Enerzijds is het natuurlijk fantastisch nieuws dat we de coronacrisis zo snel en zo hard slopen. Anderzijds is het gebrek aan gekwalificeerde mensen een risico voor de kwaliteit en productiviteit van menige organisatie.

Als Siebert & Wassink merken we dat we er echt keihard aan moeten trekken. Toch slagen we er nog steeds in om vrijwel elke vacature binnen 12 weken succesvol in te vullen. Hoe? Dat is beheersing van ons vak en de expertise in ons werkveld. Een beetje het geheim van de smid dus. Maar onze Maandagmorgen-quote is bedoeld om elke week een stukje van ons inzicht te delen, dus vandaag de vier V’s voor een voorspoedige vacaturevervulling.

1. Vindbaarheid, vertrouwen en vlotte teksten

Schrijf aansprekend en in normale taal. Nee! Al die quasi-hippe kantoortermen horen daar niet bij. Die blinken uit in vaagheid. Normale taal spreek je bij de bakker als je een halfje bruin besteld. Zorg voor vindbaarheid en focus. Gratis platforms bieden faalgarantie en schakel nooit meer dan 1 bureau per vacature in.

2. Vooraf versterken is effectiever dan verrast worden door vacatures

Ga niet pas werven als je een vacature te vervullen hebt. Een advies in de categorie ‘doe geen boodschappen als je honger hebt’. Dan maak je namelijk meestal foute keuzes. Zorg dat je voortdurend met mogelijke kandidaten in gesprek bent, zeker voor je bedrijfskritische functies. Als je te lang wacht met versterking, wordt werkdruk een vertrekfactor.

3.Verwachting die klopt is beter dan een verleiding die flopt

Vertel het eerlijke verhaal. Je bent geen Amazon, Apple of Alphabet. Dat is mooi, want dat maakt jouw bedrijf anders en waarschijnlijk voor veel mensen ook veel leuker om voor te werken. Wees zelfbewust maar klop het niet op. Het is gewoon een baan, geen BAE.

4. Vis eens in een andere vijver

Als je anno 2021 nog steeds blijft hengelen in de vijver van standaard-diploma en branche-ervaring, blijf dat dan vooral doen en blijf mopperen dat er zo weinig geschikte mensen zijn. Hire character, training skills. Zoek mensen met de juiste persoonlijkheid en train ze met alles wat je in huis hebt. Dan krijg je ‘zo iemand als jij’.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy | Algemene voorwaarden