Quote 9: Meervaud

Vergissen is menselijk, falen is goed en fouten maken moet. Want we leren van dingen die verkeerd gaan veel meer dan van dingen die in 1 keer lukken. Dat betekent niet dat we onze schouders moeten ophalen voor fouten en het af moeten doen met een: ‘ach ja kan gebeuren’ of erger: ‘ik kon er niks aan doen’. Want dan zullen we er ook nooit beter in worden. Als we willen groeien zijn fouten lesmateriaal. Dan moeten we ons best doen om ze te traceren, corrigeren, er van te leren en ze niet te repeteren.

"Je verwisselt twee letters en je hele bericht is geürineerd."

Kleine foutjes, zoals in taal en spelling, maken we allemaal wel eens. Zelf krijg ik soms ook een vriendelijke tip of een vinnige tik, wanneer in een maandagmorgenquote een spelfout is geslopen. Dat zou je kunnen wegwuiven, onder het mom van: ‘als de boodschap maar over komt’. Dit zou echter een grotere vergissing zijn dan de spelfout zelf. Een tekst met taalfouten geeft namelijk een onbewust signaal af. De schrijver is onachtzaam, onzorgvuldig, onkundig, of erger: onbetrouwbaar.


Spelfouten geven ons een signaal af dat er iets mis is. (Denk maar aan phishingmail). Wij verwachten dat de boodschap van betrouwbare mensen en organisaties foutloos is. Anders gaan er alarmbellen rinkelen: ‘Pas op: slordig, incompetent, bedrog!’. Correct spellen in zakelijke correspondentie, is net zo iets als op tijd komen op zakelijke afspraken. Fouten in een CV geven dezelfde indruk als te laat komen op een sollicitatiegesprek: je vindt de baan blijkbaar niet belangrijk genoeg. Op tijd komen of een spellingchecker gebruiken zijn kwaliteiten waar je geen enkel talent voor nodig hebt.

Alles op z'n plek
Disclaimer | Privacy policy | Algemene voorwaarden